torsdag den 20. marts 2014

Opskrift // Lækker og svampet kanelkage


I tirsdags havde jeg den største lyst til at bage. Så derfor besluttede jeg mig for, at kaste mig over en af min favoritter fra min barndom, nemlig kanelkagen. Jeg havde faktisk lidt "glemt" kanelkagen, da det ikke er noget man får særlig mange steder. Selv hr. kæreste vidste ikke helt hvad det var, da jeg først nævnte kagen for ham. 
Jeg kunne desværre ikke finde denne samme opskrift, som jeg brugte da jeg var barn. Det var ellers en meget nem og lækker opskrift jeg havde fra hjemkunstskab i skolen, hvilket jeg også synes er lidt sjovt.
Jeg søgte meget på nettet for at finde en ny opskrift som kunne leve op til min krav og en nem og lækker kage. Og det kan denne opskrift bestemt. Kagen er simpelthen så nem at lave, og tager ingen tid at bikse sammen også smager den bare himmelsk. 
Man skal dog ikke forvente en sund kage ved denne opskrift, men mon ikke det går bare engang imellem. 

Ingredienser  

Kanelkage
125 g smeltet smør/margarine 
400 g sukker 
400 g mel 
4 tsk kanel 
2 tsk natron 
1/2 l kærnemælk 

Glasur 
50 g smeltet smør/margarine
250 g flormelis 
2 tsk vanillesukker 
1 spsk kakao 
4 spsk varm kaffe 

Fremgangsmåde
Pisk alle ingredienserne til dejen sammen i en skål og hæld dejen over i en smurt brandepande/ovnfast fad. 
Bag kagen ved ca. 200 grader i 30-45 min. alt afhængig af, hvilken form der bruges.
Pisk alle ingredienserne til glasuren sammen, og kom det over kagen, når den er bagt og gerne inden kagen er helt afkølet, det giver det bedste resultat. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar