fredag den 10. juli 2015

Opskrift // Ostetærte


Jeg elsker tærter i alle afskygninger og derfor skulle jeg da også prøve denne opskrift da jeg så den i bogen "LCHF - spis dig mæt og glad". 
LCHF er ikke en livstil jeg som sådan lever efter, men jeg kan godt lide at man spiser færre kulhydrater i form af f.eks. pasta, mel og ris. Men jeg ved ikke hvor vil jeg er med alt det fløde og fede ting man skal spise. Men hr. kæreste og jeg har ladet det komme på prøve. For jeg kan mærke på min krop at når jeg undgår kulhydrater, så føler jeg mig ikke så oppustet og har det generelt meget bedre. Jeg har dog svært ved det, derfor spiser jeg det da også engang i mellem. Hvis i har nogle gode opskrifter på lette retter uden kulhydrater må i endelig dele dem. 


Ingredienser: 

Tærtedej
3 dl hjemmemalet mandelmel 
1/2 dl sesamfrø
1 spsk loppefrøskaller 
40 g blødt eller smeltet smør 
1 æg 
1 tsk salt 
smør til at smøre formen med 

Fyld
3 æg 
2 1/2 dl fløde 
1 tsk oregano 
1 nip salt 
300 g revet ost 
150 g soltørrede tomater 

Fremgangsmetode:
Tærtebunden:
Mal mandlerne til mel i en foodprocessor sammen med sesamfrøene og bland melet med loppefrøskaller, smør, æg og salt. 
Smør et tærtefad med smør og tryk dejen ud i formen og prik nogle huller i den med en gaffel. Lad dejen hvile i køleskabet i en halv times tid, imens at ovnen opvarmer til 180 grader. 
Bag tærtendejen i ca. 10 minutter, eller indtil den har fået lidt farve. Tag tærtebunden ud og skru ovnen op til 200 grader. 
Fyldet:
Pisk æggene med fløden  og krydderierne. Fordel den revne ost i bunden af tærten og kom æggeblandingen over. 
Fordel de soltørrede tomater i blandingen. 
Bag tærten i ca. 25 minutter nederst i ovnen. 

Server evt. med lidt ristet bacon og revne gulerødder. 

Velbekomme <3 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar